Kampanjen Gi en sjanse! ber arbeidsgivere om å gi jobb til 24 300 unge med nedsatt arbeidsevne. Oppfordringen kommer fra Norges åtte største arbeidslivsorganisasjoner og støttes av NAV.
LO, NHO, KS, YS, Spekter, Unio, Akademikerne og Virke står bak IA-kampanjen Gi en sjanse! som ble lansert torsdag 12.november. Kampanjen sikter på å inspirere arbeidsgivere til å ansette unge under 30 år med nedsatt arbeidsevne.
 NAV har mange gode virkemidler å tilby arbeidsgivere som gjør det lettere å rekruttere unge med nedsatt arbeidsevne. De som særlig blir trukket fram i kampanjen er lønnstilskudd, tilretteleggingsgarantien og mentorordningen.
– Mange arbeidsgivere er redde for å ansette personer som har helseproblemer eller mangler kompetanse. Men hvis de føler trygghet om at NAV er med, og at vi har gode tiltak, ser vi at arbeidsgivere vil bidra til at unge får jobb, sier fungerende tjenestedirektør Kjell Hugvik.
 
NAV gir full støtte til kampanjen
 NAV er ikke formell samarbeidspartner, men gir full støtte til kampanjen. Dette understrekte NAV-direktør Sigrun Vågeng under lanseringen av kampanjen. Hun påpekte at arbeidsgivere er viktige samarbeidspartnere for NAV for å få flere unge i jobb.
På kampanjesiden giensjanse.no finner du mer informasjon om kampanjen. Her kan du også se filmen om Ane Synøve som får hjelp til å komme i jobb.